Acasă Harta online Întrebări Frecvente

Întrebări frecvente:

  • - Regulament acordare locuri
  • - Utilizare aplicatie online
  • - Status solicitari
  • - Notificari despre solicitari
  • - Trimitere sesizări
  • - Probleme legate de plăți
  • - Blocatoare

Cum se prelungește locul de parcare de reședință în anul 2025?

Răspuns:
  • Prelungirea locului de parcare de reședință în anul 2025 se face automat, dar numai dacă sunt respectate următoarele condiții esențiale:

    • Achitarea integrală a taxei de parcare pentru anul 2025 până la 31 martie 2025.
    • Dacă nu se achită taxa până la această dată, contractul de închiriere se reziliază automat, fără o notificare prealabilă.
    • În cazul rezilierii, utilizatorul va trebui să plătească taxa pentru perioada utilizată (de la 1 ianuarie până la data rezilierii).
    • Actualizarea documentelor, înainte de prelungire, în maxim 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data la care au intervenit modificări (reînnoire poliță R.C.A., I.T.P., C.I./B.I., schimbare număr de înmatriculare/înregistrare, înlocuire autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cvadriciclu, schimbare certificat de înmatriculare (talon)/certificat de înregistrare, modificări de nume, prelungire viză de reședință, etc.).
    • Fără datorii restante la bugetul local.
    • Toate creanțele fiscale (impozite, taxe, amenzi, penalități) trebuie să fie achitate până la finalul anului anterior (31 decembrie 2024).
    • Dacă există datorii, contractul se reziliază automat în luna ianuarie, iar locul de parcare devine vacant.

Parcajul de reședință se acordă numai persoanelor fizice?

Răspuns:
  • Nu, parcajul de reședință servește atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice care au domiciliul/reședința/sediul/punctul de lucru în imobilele aflate pe raza Sectorului 5 a Municipiului București.

Cum obțin loc de parcare de reședință?

Răspuns:
  • Atribuirea locurilor în parcările de pe raza Sectorului 5 al Municipiului București se va face de către Administratia Dezvoltare Urbana Sector 5 în baza solicitărilor transmise exclusiv electronic prin intermediul platformei on-line, în limita locurilor disponibile. Solicitările pentru atribuirea locurilor de parcare se transmit exclusiv electronic prin intermediul platformei on-line disponibilă pe website-ul Administratiei Dezvoltare Urbana Sector 5 (parcari.sector5.ro, Secțiunea „Solicitare loc de parcare”).

Cum depun o solicitare dacă nu dețin mijloace tehnice necesare accesării platformei on-line sau nu mă descurc?

Răspuns:
  • În cazul cetățenilor care nu dețin mijloacele tehnice necesare accesării platformei online sau care întâmpină dificultăți pe parcursul procesului de transmitere electronică a solicitărilor, îndeosebi persoane vârstnice, transmiterea se va efectua tot prin intermediul platformei online, la sediul Administratiei Dezvoltare Urbana Sector 5, cu sprijinul reprezentanților instituției.

Care sunt condițiile necesare pentru atribuirea, respectiv menținerea locurilor de parcare de reședință aflate pe raza Sectorului 5 al Municipiului București?

Răspuns:
  • (1) Atribuirea, inclusiv menținerea locurilor în parcările de reședință aflate pe raza Sectorului 5 al Municipiului București, alocate deja, se face de către Administrator în baza solicitărilor transmise exclusiv electronic, prin intermediul platformei online a Administrației Dezvoltare Urbană Sector 5, parcari.sector5.ro , în limita locurilor disponibile, respectând următoarele condiții:

    1. Se atribuie un singur loc de parcare pentru o adresă (în cazul persoanelor fizice) sau sediu/punct de lucru (în cazul persoanelor juridice/P.F.A./I.I./I.F, în cazul în care la aceeași adresă își are domiciliul/reședința o persoană fizică și sediul/punctul de lucru o persoană juridică/P.F.A./I.I./I.F.), excepție făcând situația prevăzută la art. 29 alin. (1);

    2. Se atribuie un loc de parcare doar pentru un autoturism din categoria M1, a cărui masă totală autorizată este mai mică de 3,5 tone, iar dimensiunile acestuia sunt de maxim 5,1 m lungime și 2,1 m lățime, fără oglinzile laterale; se atribuie doar un loc de parcare într-o parcare de reședință pentru o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu, acolo unde există spații special amenajate sau stabilite pentru staționarea unor astfel de vehicule. Nu se atribuie locuri de parcare pentru vehiculele cu destinație specială din categoria M1 (autorulote, rulote etc.), precum și pentru autoutilitare și remorci;

    3. Se atribuie un loc de parcare numai persoanei fizice sau persoanei juridice/P.F.A./I.I./I.F. care face dovada că are domiciliul/reședința/sediul social/punctul de lucru stabilit în imobilul declarat în solicitarea de atribuire loc parcare și care deține în posesie un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu înmatriculat/înregistrat în România;

    4. Se atribuie un loc de parcare numai persoanei fizice sau persoanei juridice/P.F.A./I.I./I.F. care face dovada că are domiciliul/reședința/sediul social/punctul de lucru stabilit pe raza Sectorului 5 din Municipiului București;

    5. Se atribuie un loc de parcare pe o rază de maxim 200 de metri liniari față de adresa de domiciliu/reședință/sediu social/punct de lucru a solicitantului, prin sesiuni de alocare etapizate pe distanțe succesive, stabilite prin procedurile interne ale Administratorului, cu respectarea distanței maxime mai sus prevăzute și ținând cont de ordinea înscrierii în lista de așteptare pentru fiecare etapă de distanță pentru care se face alocarea, în sensul în care pentru fiecare etapă succesivă de distanță se va avea în vedere ordinea din lista așteptare pentru raza de distanță pentru care se face alocarea.

    6. Se atribuie un loc de parcare numai persoanei fizice sau persoanei juridice/P.F.A./I.I./I.F. al cărei C.N.P. sau C.U.I. nu este utilizat pentru un loc de parcare atribuit deja pentru același tip de vehicul (autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cvadriciclu) sau pentru o solicitare transmisă electronic prin intermediul platformei online a Administratorului, aflată în curs de soluționare, excepție făcând situația prevăzută la art. 29 alin. (1);

    7. Se atribuie un loc de parcare numai persoanei fizice sau persoanei juridice/P.F.A./I.I./I.F. care figurează în evidențele fiscale ale Direcției Generale de Impozite și Taxe Locale Sector 5 (are deschis rol fiscal);

    8. Se atribuie un loc de parcare pentru un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu ale cărui numere de înmatriculare/înregistrare nu au fost încă utilizate pentru un alt loc de parcare de reședință atribuit deja sau pentru o solicitare de atribuire a unui loc de parcare transmisă electronic prin intermediul platformei online a Administratorului, aflată în curs de soluționare;

    9. Condiția de la prezenta literă va fi considerată îndeplinită dacă solicitantul se regăsește în una dintre situațiile de mai jos:

    • locul de parcare se acordă pentru un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu aflat în proprietate personală;

    • locul de parcare se acordă pentru un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu utilizat în baza unor contracte de leasing;

    • locul de parcare se acordă pentru un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu utilizat în baza unui contract de închiriere cu titlu oneros sau gratuit, conform modelului din anexa 3 din prezenta metodologie sau a unuia care este încheiat în formă autentică în fața unui notar public autorizat, încheiat pe o perioadă determinată de maxim 2 (doi) ani, cu condiția ca proprietarul din certificatul de înmatriculare, respectiv persoana care oferă spre folosință autoturismul/motocicleta/mopedul/triciclul/cvadriciclul (comodant) să nu dețină un loc de parcare de reședință pe o rază de 200 de m față de adresa persoanei care primește spre folosință autoturismul/motocicleta/mopedul/triciclul/cvadriciclul (comodatar);

    • locul de parcare se acordă pentru un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu dat spre folosință, în baza unei adeverințe cu valabilitate de maxim 12 (doisprezece) luni (în cazul unui autoturism folosit în interes de serviciu de la o instituție publică, persoană juridică/P.F.A./I.I./I.F.);

    1. Se atribuie un loc de parcare numai unei persoane care nu figurează cu debite restante la bugetul local al Sectorului 5 al Municipiului București la data atribuirii;

    2. Autoturismul/motocicleta care figurează pe contractul de închiriere a locului de parcare trebuie să aibă inspecția tehnică periodică valabilă (dovada se face cu o copie a certificatului de înmatriculare al autovehiculului cu viza I.T.P. valabilă), dacă dispozițiile legale prevăd efectuarea unei astfel de inspecții;

    3. Autoturismul/motocicleta/mopedul/triciclul/cvadriciclul care figurează pe contractul de închiriere a locului de parcare trebuie să aibă asigurarea obligatorie de Răspundere Civilă Auto (R.C.A.) valabilă, dacă dispozițiile legale prevăd încheierea unei astfel de asigurări;

    4. Se poate atribui un loc de parcare unui cetățean străin sau cu dublă cetățenie care are un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu înmatriculat/înregistrat în România, dacă deține în proprietate un imobil în Sectorul 5, și doar pentru perioada de valabilitate a vizei de reședință;

    5. Se pot atribui locuri de parcare atât prin platforma online a Administratorului, cât și direct de către Administrator, pentru instituțiile publice, piețele Sectorului 5, societățile comerciale, în limita locurilor disponibile; instituțiile publice pot beneficia de alocarea unor locuri de parcare în mod gratuit, în limita locurilor disponibile, pentru desfășurarea unor activități specifice obiectului acestora de activitate, dacă există disponibilitate în zona respectivă și fără a aduce atingere procesului de atribuire prevăzut de prezenta metodologie.

    (2) Atribuirea, inclusiv menținerea locurilor în parcările de reședință de pe raza Sectorului 5 al Municipiului București se va efectua numai dacă sunt îndeplinite, cumulativ, condițiile prevăzute la literele a), b), c), d), e), f), g), h), i), j), k), l), precum și dacă este îndeplinită, în funcție de situație, una sau mai multe dintre condițiile prevăzute la literele m) și n).

Se poate atribui al doilea loc de parcare per CNP/imobil?

Răspuns:
  • Pentru o eficientă utilizare a domeniului public și privat aflat pe raza Sectorului 5 al Municipiului București, cu destinația de parcări de reședință, se pot atribui 2 ( două ), dar nu mai mult de 2 ( două ) locuri de parcare pentru o adresă (în cazul persoanelor fizice) sau sediu/punct de lucru (în cazul persoanelor juridice/P.F.A./I.I./I.F.) sau unei persoane fizice sau persoane juridice/P.F.A./I.I./I.F. al cărei C.N.P. sau C.U.I. este utilizat pentru un loc de parcare atribuit pentru același tip de vehicul (autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cvadriciclu) sau pentru o solicitare transmisă electronic prin intermediul platformei online a Administratorului, aflată în curs de soluționare, dacă există disponibilitate și dacă au fost onorate toate cererile care au prioritate la alocare la acel moment sau in situații excepționale, prin situație excepțională se înțelege o situație specială legată de starea de sănătate sau de altă natură dovedită prin documente oficiale pe care Administratorul le supune analizei prin procedurile interne, cu condiția ca utilizatorul să achite pentru cel de-al doilea loc atribuit, pe lângă taxa locală de utilizare a parcărilor de reședință, un tarif anual suplimentar adăugat la taxa anuală corespunzătoare zonei tarifar în care se află locul de parcare ce urmează a fi atribuit, în conformitate cu reglementările în vigoare;

    Tariful suplimentar pentru al doilea loc de parcare de reședință este de 500 (cinci sute) lei pe an la care se adaugă TVA, conform legii, excepție făcând situația în care al doilea loc de parcare atribuit este destinat persoanelor cu dizabilități așa cum sunt definite de legislația aflată în vigoare.

    Solicitările de atribuire pentru cel de-al doilea loc de parcare, vor fi înscrise pe lista de așteptare, solicitările înscrise pe lista de așteptare pentru primul loc de parcare având întâietate. În acest sens, Administratorul va ține o evidență separată a solicitărilor pentru atribuirea celui de-al doilea loc de parcare. În situația în care, după atribuirea celui de-al doilea loc de parcare, se depun solicitări care îndeplinesc condițiile de atribuire și nu există locuri disponibile pe o rază de 200 metri liniari față de parcarea în care acestea s-au atribuit, Administratorul poate revoca, de drept, locurile atribuite suplimentar.

Ce se întâmplă dacă locul de parcare din platforma online nu există la fața locului?

Răspuns:
  • Pentru a evita eventuale necorcondanțe între harta on-line și situația din teren, solicitantul are obligația de a se documenta, la fața locului (vizualizarea fizică în teren a locului dorit), înainte de a demara procesul de solicitare electronică. În cazul în care nu s-a efectuat documentarea prealabilă și a fost solicitat un loc care în teren nu există, contractul se va rezilia, în urma constatării erorii materiale din harta on-line.

Care este procedura de urmat pentru depunerea solicitării privind atribuirea/menținerea unui loc de parcare pe raza Sectorului 5 al Municipiului București utilizând platforma on-line?

Răspuns:
  • În secțiunea „Solicitare loc de parcare”, disponibilă pe website-ul Administratiei Dezvoltare Urbana Sector 5 (parcari.sector5.ro), se va afișa harta dinamică. Se completează câmpul „Caută un imobil” (colțul stânga-sus al ecranului) cu adresa exactă de domiciliu/reședință/sediu social/punct de lucru. Pe ecran se va afișa zona în care se află imobilul căutat și parcajele aferente întregului areal. Locurile de parcare indicate cu roșu sunt locuri indisponibile, atribuite deja, cele de culoare verde sunt locuri libere, iar cele mov sunt locuri de parcare rezervate listei de așteptare. Pentru transmiterea electronică a unei solicitări privind atribuirea unui loc de parcare disponibil (marcat cu verde) se va selecta locul dorit. Sistemul informatic va bloca locul respectiv și va permite utilizatorului să completeze și să transmită electronic informațiile necesare procesului de atribuire. În cazul în care utilizatorul selectează un loc disponibil, aflat la o distanță mai mare de 200 de metri față de imobilul căutat, sistemul informatic va returna un mesaj de atenționare privind nerespectarea condițiilor prevăzute la Art.6.

    Ecran I – Identificare – se selectează tipul de persoană, respectiv persoană fizică sau juridică/P.F.A./I.I./I.F., se introduce CNP/CUI valid și adresa exactă de domiciliu/reședință/sediul social/punctul de lucru. Validarea acestor date se face în conformitate cu prevederile Art. 6. În cazul în care nu sunt respectate condițiile prevăzute la Art. 6, procesul de transmitere electronică nu poate fi finalizat. Sistemul informatic nu permite trecerea la următorul ecran.
    Ecran II – Informații – se completează toate câmpurile obligatorii (cele marcate cu *) și cele opționale (dacă este cazul) cu informațiile necesare procesului de atribuire. Informațiile referitoare la autoturism, motocicletă sau moped, după caz (număr de înmatriculare, valabilitate ITP, marca auto, R.C.A) trebuie să fie identice cu cele din certificatul de înmatriculare a autovehiculului (talon). Numărul de telefon și adresa de e-mail a utilizatorului trebuie să fie valide. Se vor transmite informări (SMS/e-mail), atât pe parcursul procesului de atribuire, cât și pe întreaga durată a contractului. În cazul în care nu sunt respectate condițiile prevăzute la Art. 6, procesul de transmitere electronică nu poate fi finalizat. Sistemul informatic nu permite trecerea la următorul ecran.
    Ecran III – Documente – documentele necesare vor fi scanate/fotografiate și atașate în câmpurile specifice. Atașarea actului de identitate/CUI, a certificatului de înmatriculare a autoturismului, motocicletei sau moped (talon) și a asigurării obligatorii de Răspundere Civilă Auto (RCA) sunt câmpuri obligatorii (cele marcate cu *). Dacă este necesar, pot fi atașate documente și în câmpurile aferente contractului de comadat, contractului de leasing, certificatului prinvind încadrarea în grad de handicap (pentru persoanele cu dizabilități), viză de reședință valabilă. În cazul adresei de reședință se transmite actul de identitate și cu partea pe care a fost aplicată viza de reședință (verso). Finalizarea procesului de transmitere se face prin acționarea butonului „Trimite cerere”. Se va genera un număr unic de înregistrare și va fi transmis în mod automat un e-mail de confirmare către adresa de e-mail furnizată de către utilizator.

Cum funcționează cererile în asteptare?

Răspuns:
  • Solicitarile în așteptare sunt un tip aparte. Acestea nu reprezintă o solicitare expresă pentru un anume loc. În cazul acesta, la momentul respectiv nu au existat locuri disponibile pe o rază de 200 m față de imobil. Sistemul informatic a detectat acest lucru, a informat printr-un pop-up și a permis să se depună o solicitare în așteptare, tocmai pentru ca sistemul să aibă în evidență solicitările. Sistemul informatic anunță un solicitant despre eliberarea unui loc în zona, pe o rază de 200 m față de imobilul declarant în cerere, coroborat și cu ordinea de așteptare pe raza respectivă. În consecință, NU există un termen de soluționare, în funcție de cât de aglomerată este zona sau de dinamica acesteia (sunt zone unde gradul de ocupare este ridicat, iar rata de reziliere este foarte scazută, dar și zone unde dinamica privind eliberarea locurilor este mare), se poate intra pe flux într-o zi sau în câteva luni. De reținut faptul că solicitările în așteptare nu sunt monitorizate de un factor uman. Sistemul informatic în funcție de cum s-a eliberat un loc și de ordinea cronologică a depunerilor solicitărilor în așteptare va notifica faptul că a fost eliberat locul respectiv, iar persoana poate decide dacă il acceptă sau nu. În cazul refuzului, solicitarea în asteptare se închide de drept, iar pentru a fi in continuare notificat trebuie depusă o nouă cerere în așteptare. În cazul în care între timp pe raza de 200m sistemul identifică locuri disponibile, va permite să se facă o cerere expresă pentru un anume loc, fără a mai fi nevoit să se depună o solicitare în așteptare. Redăm extras din H.C.L. Nr. 175/31.10.2024:

    (1) În cazul în care nu există locuri libere disponibile pe o rază de 200 de metri liniari față de imobilul căutat, sistemul informatic va returna un mesaj de atenționare și va permite înscrierea în lista de așteptare în vederea obținerii unui loc de parcare în situația în care va exista disponibilitate în cursul anului în care este depusă solicitarea, aceasta având o valabilitate până la data maximă de 31.12 din anul depunerii;

    (2) Sistemul informatic va ține evidența acestor tipuri de solicitări și va bloca în mod automat locurile care devin pe parcurs disponibile, urmând ca solicitanții, în astfel de cazuri, să aibă prioritate în procesul de atribuire, în ordinea cronologică a depunerii cererilor, pe etape de alocare cu raze succesive de distanță, în limita a maxim 200 de metri liniari în conformitate cu procedurile interne ale Administratorului;

    (3) Solicitantul primește, după completarea solicitării, un e-mail prin care i se indică numărul de înregistrare a solicitării în așteptare;

Pot afla a cata persoana sunt in Lista de asteptare?

Răspuns:

Lista de așteptare include cetățenii care au depus cerere nu pentru un singur loc, ci pentru toate locurile aflate în raza imobilului unde locuiește. Ordonarea cererilor în funcție de un numar indefinit de locuri de parcare este imposibilă de realizat.

Explicatie detaliată: Daca s-ar depune cereri pentru locuri punctuale (locul 2 din bateria 231) v-am putea spune cu exactitate ordinea celor care așteaptă. Sunteti a 3-a persoana din 14 cereri depuse pentru locul respectiv.
Dar, conform regulamentului, cetățenii au dreptul să primească oricare din locurile pe raza a 200m distanța față de imobil. În această rază se află 20-30-100 de locuri de parcare. La eliberarea unuia din ele nu sunteți eligibili doar d-voastră și vecinii de imobil. Pot primi acel loc toate cererile din toate imobilele care se află la distanță mai mică de 200m. Un algoritm de ordonare este imposibil de realizat.

Totuși, trebuie avut în vedere că eliberările și alocarile se fac automat de către sistem fără intervenție umana! La eliberarea unui loc se verifică toate cererile aflate pe distanța de 200m si cea cu numărul cel mai mic de înregistrare va primi locul fără excepție. Doar în cazul cererilor cu Handicap se pot aloca manual locurile de către operatori, aceștia beneficiind de prioritate absolută.

Este posibil ca, în viitor, să adăugăm o opțiune mai transparență, dar punctuală la ordinea cererilor. Această afișare va fi posibilă DOAR CÂND VEȚI SELECTA UN LOC ANUME! Mai exact, pentru locul 22 care ar putea fi eliberat (nu este obligatoriu să fie eliberat), sunt în așteptare 11 cereri și cererea d-voastră este a 2-a. Fiind mai multe parcaje în zona imobilului d-voastră vă imaginați că veți avea 100 de numere de ordine pentru fiecare loc din fiecare parcaj. De aici și imposibilitatea de a va spune cu exactitate a câtă cerere este a d-voastră. Nici media ordinii în care va aflăți la cele 100 de locuri nu va reflecta situația reală. În 2025 se va adauga un formular special pentru a transparentiza această alocare automată și veți putea află, conform celor expuse anterior, A CÂTA PERSOANĂ VĂ AFLAȚI ÎN LISTA DE AȘTEPTARE PENTRU LOCUL X DIN PARCAJUL Y!

Ce se întâmplă dacă nu găsesc locuri disponibile în raza de 200m?

Răspuns:
  • În cazul în care nu există locuri libere disponibile pe o rază de 200 de metri liniari față de imobilul căutat, sistemul informatic va returna un mesaj de atenționare și va permite utilizatorului să transmită electronic o solicitare în vederea identificării, de către reprezentanții Administratiei Dezvoltare Urbana Sector 5 a unor spații pentru amenajarea de noi locuri de parcare, dacă situația din teren permite acest lucru, concomitent cu înscrierea în lista de așteptare în cazul eliberării unui loc în zonă.

În cât timp se procesează documentele transmise prin intermediul platformei on-line?

Răspuns:
  • Solicitarea va fi procesată de către un operator din cadrul Administratiei Dezvoltare Urbana Sector 5 pentru a confirma că fișierele transmise sunt valide, că se pot deschide sau că sunt lizibile. Termenul în care se va efectua procesarea documentelor este cuprins între 10 și 30 de zile de la data solicitării. În cazul în care sistemul informatic nu funcționează în parametrii normali, ca urmare a unor probleme de natură tehnică, sau în contextul unui flux mare de solicitări transmise într-un interval de timp redus, procesarea se va efectua peste termenul maxim prevăzut, dar nu mai mult de 45 de zile.

Ce se întâmplă după procesarea documentelor încărcate prin intermediul platformei on-line?

Răspuns:
  • După validarea solicitării, utilizatorul va primi un e-mail prin care se confirmă că documentele au fost procesate.

Ce se întâmplă dacă există neconcordanțe între informațiile introduse în sistem și documentele atașate?

Răspuns:
  • În cazul în care există neconcordanțe între informațiile introduse în solicitare și documentele anexate acesteia, Administratorul poate cere solicitantului clarificări sau informații suplimentare, acesta din urmă având obligația de a trimite clarificările/documentele cerute în maximum 3 (trei) zile lucrătoare de la data transmiterii solicitării din partea Administratorului. În caz contrar, solicitarea privind atribuirea locului de parcare va fi invalidată (respinsă) de drept.

În cât timp de la validarea cererii depuse prin intermediul platformei on-line trebuie achitată taxa aferentă locului de parcare solicitat?

Răspuns:
  • După validarea cererii, solicitantul trebuie să achite taxa locală pentru locul de parcare de reședință și, dacă este cazul, tariful suplimentar arătat în situațiile menționate la art. 29, în termen de maxim 7 (șapte) zile calendaristice de la data validării.

Ce se întâmplă dacă nu s-a achitat taxa aferentă locului de parcare de reședință în termenul stabilit, dupa validarea cererii depuse prin intermediul platformei on-line?

Răspuns:
  • În cazul în care plata nu este efectuată în termenul prevăzut la alin. (1), solicitarea va fi invalidată (respinsă) de drept, automat, iar sistemul informatic va permite înregistrarea unei noi solicitări de atribuire.

Cum pot obține un loc de parcare persoanele cu dizabilități?

Răspuns:
  • Persoanele cu dizabilități beneficiază de gratuitate și prioritate la atribuirea unui loc de parcare, în limita disponibilității și a respectări prevederilor legale privind drepturile persoanelor cu dizabilități.

    Solicitarea de atribuire a unui loc de parcare destinat persoanelor cu dizabilități se transmite exclusiv electronic, prin intermediul platformei online a Administratorului – parcari.sector5.ro , la Secțiunea „Persoane cu dizabilități", iar în formularul cu regim special se vor introduce informațiile necesare, inclusiv cardul-legitimație valid de parcare pentru persoanele cu handicap, conform Ordinului nr. 163/21.02.2023 privind implementarea formatului unic al cardului-legitimație de parcare pentru persoanele cu handicap.

    Solicitările pot fi transmise, în numele persoanei cu dizabilități, de către tutorele, curatorul sau asistentul personal al acesteia, cu condiția prezentării unor acte care să ateste calitatea de tutore, curator sau asistent personal.

    În cazul în care persoana cu dizabilități, din cauza stării de sănătate, se află în imposibilitatea de a depune solicitarea de atribuire a unui loc de parcare în nume propriu, solicitarea poate fi depusă în numele tutorelui, curatorului sau asistentului personal al acestuia.

    Tutorele, curatorul sau asistentul personal trebuie să atașeze la solicitarea de atribuire a locului de parcare atât documentele persoanei cu dizabilități, cât și acte din care să rezulte calitatea de tutore, curator sau asistent personal al persoanei cu dizabilități, iar adresa de domiciliu/reședință a acestuia trebuie să fie aceeași adresă de domiciliu/reședință ca a persoanei cu dizabilități.

Ce se întâmplă dacă nu există un loc disponibil pentru persoanele cu dizabilități?

Răspuns:
  • În cazul în care în zona imobilului nu există locuri de parcare disponibile, Administratorul va analiza solicitarea și va putea demara procesul de eliberare a unui loc într-o parcare de reședință sau parcare publică existentă cu contract activ sau, dacă nu se găsește un asemenea loc la o distanță optimă față de imobilul respectiv, va demara procesul de optimizare a locurilor din zona respectivă sau va demara procedura de creare a unui loc de parcare cât mai apropiat de accesul în imobilul respectiv.

În ce situații se reziliază de drept contractul de închiriere a locului de parcare de reședință?

Răspuns:
  • Situațiile care conduc la rezilierea de drept a contractului de închiriere a unui loc de parcare de reședință sunt: Depășirea termenului de achitare integrală a taxei aferente prelungirii contractului de închiriere; Netransmiterea, prin intermediul platformei on-line, a documentelor care au suferit modificări, înterior prelungirii contractului sau cu nerespectarea termenului de 30 de zile de la data la care au intevenit modificările; Neachitarea până la finele anului fiscal anterior a tuturor creanțelor fiscale (impozite, taxe, amenzi, penalități și altele asemenea) În cazul în care locul de parcare respectiv va fi eliberat în vederea ocupării de către o persoană cu dizabilități; Montarea unui blocator pe locul de parcare având contract de închiriere activ de către o altă persoană decât Administratia Dezvoltare Urbana Sector 5. Amplasarea, în cadrul parcărilor a oricărui tip de indicatoare, marcaje sau înscrisuri care să indice sau să sugereze rezervarea locurilor de parcare, blocatoare proprii, precum și trasarea/retrasarea în regie proprie a marcajelor orizontale; În cazul în care au fost încheiate contracte pentru mai multe locuri de parcare la aceeaşi adresă de domiciliu/reședință/sediul social/punct de lucru şi există solicitări ce îndeplinesc condițiile de acordare a unui singur loc de parcare; Utilizarea mai multor locuri de parcare de reședință de către același autovehicul; Nerespectarea unui sau mai multor obligații din cele ce urmează: – să ocupe locul de parcare indicat în contract; – să achite anual taxele, impozitele amenzile și alte obligații fiscale scadente aflate în evidențele fiscale ale D.G.I.T.L. Sector 5; – să respecte semnalizarea rutieră verticală şi orizontală a parcajelor; – să nu ridice niciun fel de construcţie ori să monteze dispozitive de blocare a accesului la locul de parcare utilizat, să nu transmită sau să cedeze unor terţe persoane locul de parcare, în caz contrar fiind direct răspunzător civil sau penal, iar contractul de închiriere al locului de parcare de reședință devine nul de drept; – să păstreze curăţenia în parcaje, inclusiv deszăpezirea pe timp de iarnă; – să nu execute lucrări de reparaţii sau întreţineri auto pe locul de parcare, inclusiv spalarea/curățarea acestora; – să elibereze necondiţionat locul de parcare în situaţia efectuării unor lucrări edilitare care necesită ocuparea spaţiului de parcare sau dacă locului i s-a atribuit o altă destinaţie; – să transmită electronic prin intermediul platformei on-line, sau la Registratura Administratiei Dezvoltare Urbana Sector 5, în termen de 30 zile, orice modificare survenită privind schimbarea numelui, schimbarea domiciliului/reşedinţei/sediului/punctului de lucru, schimbarea numărului de înmatriculare, ori vânzarea apartamentului/clădirii/sediului social/punctului de lucru sau a autovehiculului, în caz contrar, contractul de închiriere încetează de drept; – să afişeze cardul de parcare de reședință, la loc vizibil în colțul din dreapta jos al parbizului autovehiculului; – să nu întreprindă nicio acţiune cu scopul de a obţine venituri de la alţi utilizatori ca urmare a folosirii locului de parcare alocat; – să prezinte necondiţionat persoanelor împuternicite să efectueze controlul asupra parcajelor toate documentele referitoare la acestea; – să răspundă pentru toate stricăciunile cauzate dotărilor şi instalaţiilor parcajului, ca urmare a unor manevre greşite sau a nerespectării semnalizării rutiere sau a normelor de utilizare a parcajului, inclusiv pentru blocatorul dat în custodie, dacă este cazul; – să utilizeze locul de parcare doar pentru un autovehicul funcțional; – să aibă inspecția tehnică periodică valabilă (ITP) și asigurarea obligatorie de Răspundere Civilă Auto (RCA) valabilă.

Ce se întâmplă dacă s-a înstrăinat autovehiculul în temeiul căruia s-a obținut locul de parcare?

Răspuns:
  • În cazul înstrăinării autoturismului/motocicletei/mopedului/triciclului/cvadriciclului în temeiul căruia utilizatorul a obținut locul de parcare, contractul se va rezilia de drept, dacă utilizatorul nu a cumpărat un alt autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cvadriciclu sau nu depune dovada existenței unui contract de comodat/închiriere/leasing, cu respectarea art.6 alin. (1) lit. i) din prezenta Metodologie, pentru un autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cvadriciclu pe care este îndreptățit să-l folosească, în termen de 30 (treizeci) de zile de la data înstrăinării și nu a depus, în același termen de 30 (treizeci) de zile, o solicitare de modificare a datelor autoturismului/motocicletei/mopedului/triciclului/cvadriciclului.
    (2) În situația în care, deși a achiziționat un autoturism/o motocicletă/un moped/un triciclu/un cvadriciclu nou, utilizatorul nu l-a putut înmatricula/înregistra în termenul menționat la alin. (1), acesta poate face dovada achiziționării prin intermediul unui contract de vânzare-cumpărare/antecontract de vânzare-cumpărare/comandă fermă. În această situație, locul de parcare va rămâne rezervat, urmând ca după înmatricularea noului autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cvadriciclu să se încheie un contract de închiriere loc parcare de reședință pentru respectivul autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cvadriciclu. Utilizatorul este obligat să plătească taxa de parcare pentru perioada rezervării, în caz contrar acesta urmând să piardă locul de parcare, iar contractul se va rezilia de drept.

Se pot schimba locurile de parcare între doi titulari?

Răspuns:
  • Se poate efectua schimb de locuri de parcare între doi utilizatori ai locurilor de parcare de reședință cu contracte active pentru același tip de autovehicule (autoturism/motocicletă/moped/triciclu/cvadriciclu). Cedarea unui contract de închiriere a unui loc de parcare de reședință nu se poate face către terțe persoane care nu au atribuit un loc de parcare de reședință. Procedura de efectuare a schimbului de locuri de parcare între doi utilizatori se găsește pe website-ul Administratorului parcari.sector5.ro , în Secțiunea „Instrucțiuni”.

Se poate schimba titularul contractului?

Răspuns:
  • Schimbarea titularului din contractul de închiriere loc parcare de reședință se poate face doar între persoanele fizice sau juridice/P.F.A./I.I./I.F. care au domiciliul/sediul social/punctul de lucru la aceeași adresă și se operează în baza unei solicitări ce se transmite electronic prin intermediul platformei online a Administratorului, însoțită atât de documentele titularului, cât și ale viitorului titular. Schimbarea titularului din contractul de închiriere a locului de parcare de reședință nu se poate face între persoanele fizice sau juridice/P.F.A./I.I./I.F. implicate în tranzacția de vânzare-cumpărare a imobilului în temeiul căruia s-a obținut locul de parcare.

Ce se întâmplă cu contractul de închiriere a locului de parcare în cazul decesului utilizatorului?

Răspuns:
  • În cazul decesului utilizatorului, pentru a prelua locul de parcare, moștenitorul legal va transmite electronic, prin intermediul platformei online, certificatul de deces și documentul din care rezultă că are domiciliul la adresa menționată în contractul de închiriere loc parcare de reședință pentru respectivul loc de parcare, până la data de 31 martie a anului următor intervenirii decesului titularului locului de parcare. Netransmiterea documentelor și neplata taxei pentru locul de parcare în termenul anterior prevăzut conduce la rezilierea de drept a contractului de închiriere loc parcare de reședință.

Cum se face accesul în parcajele de reședință dotate cu sistem de acces automatizat?

Răspuns:
  • În cazul în care parcarea de reședință este prevăzută cu sistem de acces automatizat (barieră), se va elibera o cartelă magnetică pentru acces/sticker magnetic, pentru care se percepe o taxă de operare și mentenanță în valoare de 50 lei/an, achitată integral și în aceleași condiții cu taxa de utilizare a parcării de reședință.

Care este sancțiunea în cazul pierderii sau deteriorării cartelei magnetice?

Răspuns:
  • În cazul pierderii, deteriorării sau furtului cartelei magnetice pentru acces/sticker-ului magnetic, procesul de reemitere se va tarifa cu suma de 50 lei/reemitere.

Cum se poate evita ocuparea abuzivă a locului de parcare?

Răspuns:
  • Pentru evitarea ocupării abuzive a locului de parcare, Administratorul va putea pune la dispoziția utilizatorului locului de parcare de reședință, contra cost și în limita stocului disponibil, un blocator. Blocatorul va fi achiziționat exclusiv de Administrator și va fi montat de furnizorul acestui dispozitiv, în baza unei comenzi ferme transmise de către utilizator Administratorului. Utilizatorul va suporta toate costurile de achiziție, montare și punere în funcțiune.

Pot instala un blocator?

Răspuns:
  • A

    Este interzisă montarea, în regie proprie, a unui blocator de către utilizator. Procedura de solicitare a unui blocator se află pe website-ul Administratorului parcari.sector5.ro în Secțiunea Registratura și Sesizări.

Persoanele cu dizabilități vor plăti taxa de utilizare a blocatorului?

Răspuns:
  • Utilizatorul va suporta toate costurile de achiziție, montare și punere în funcțiune. Utilizatorii care la data intrării în vigoare a prezentei Metodologii au în folosință un blocator, pot continua să folosească blocatorul, tariful utilizării acestuia fiind de 10 (zece) lei/lună acesta fiind achitat anual, fără posibilitatea achiziționării blocatorului. În cazul în care tariful nu se mai achită, blocatorul va fi demontat fără preaviz, iar utilizatorul are obligația să predea Administratorului toate componentele primite în custodie (chei, telecomenzi, încărcător, acumulator etc.) în termen de maxim 5 (cinci) zile calendaristice de la data demontării.

Cum pot solicita montarea unui blocator?

Răspuns:
  • Solicitarea montării unui blocator se face accesând Registratura online a Administratiei Dezvoltare Urbana Sector 5, unde există un formular special pentru acest tip de solicitare.

Care este sancțiunea pentru ocuparea abuzivă a unui loc de parcare de reședință?

Răspuns:
  • În cazul ocupării abuzive a unui loc de parcare de reședință, a unui loc de parcare de tip moto sau a unui loc de parcare destinat persoanelor cu dizabilități, marcat corespunzător, ori în cazul blocării căilor de acces în parcările de reședință sau a căilor de acces spre locurile de parcare de reședință ori în cazul parcării unui autovehicul fără a respecta marcajele sau pe mai multe locuri de parcare, de reședință sau de tip moto, se pot aplica sancțiunile contravenționale de către organele competente și/sau măsurile tehnico-administrative de blocare a roții autovehiculului, de mutare sau de ridicare, transport și depozitare a acestuia, conform procedurii de aplicare și sancționare prevăzute în Titlul IV și Titlul V din prezenta Metodologie și/sau din Regulament.

Care sunt tarifele de deblocare a roții?

Răspuns:
  • Tariful de deblocare a roții autovehiculului/vehiculului este de 150 (una sută cincizeci) lei, TVA inclus. Dacă nu se solicită deblocarea roții în termen de 24 (douăzeci și patru) de ore de la blocare, tariful aplicat pentru fiecare zi în care situația persistă va fi de 150 (una sută cincizeci) lei, TVA inclus.

    Pentru ocuparea abuzivă a unui loc de parcare de reședință sau a unui loc situat într-o parcare publică marcat corespunzător, destinat persoanelor cu dizabilități sau staționarea voluntară fără drept pe locurile prevăzute cu stații de încărcare pentru autoturismele electrice/hibrid ori pe locurile destinate autovehiculelor de tip ride sharing, semnalizate corespunzător într-o parcare publică, precum și pentru staționarea voluntară în scop publicitar sau de vânzare a unui autovehicul/vehicul, într-o parcare publică sau de reședință, se va lua măsura tehnico-administrativă a ridicării, transportului și depozitării autovehiculului/vehiculului, iar în cazul în care nu se poate interveni cu mijloace de ridicare auto, se va putea lua, de către Operator și/sau Administrator, măsura tehnico-administrativă a blocării roții autovehiculului/vehiculului, tariful de deblocare de referință fiind de 500 (cinci sute) lei/24h, tarif nefracționat.

    Dacă nu se solicită deblocarea roții în termen de 24 (douăzeci și patru) de ore de la blocare, tariful se va calcula pentru fiecare zi în care persistă situația, respectiv tariful de 500 (cincisute) lei/zi suplimentară. Tariful este nefracționabil în ore.


Unde se poate plăti tariful de deblocare a roților?

Răspuns:
  • a) În numerar sau cu cardul, la automatele de plată;

    b) Online, pe site-ul parcari.sector5.ro sau la o altă adresă web indicată de Administrator;

    c) Online, pe site-ul sau aplicația www.ghiseul.ro ;

    d) Prin alte aplicații informatice indicate de Administrator;

    e) La C.E.C. Bank și Poșta Română – în numerar sau cu cardul;

    f) Prin aplicația Westaco, soluție oferită în benzinăriile OMV și PETROM;

    g) În sediile Direcției de Impozite și Taxe Locale a Sectorului 5, prin card bancar.

În cât timp se vor debloca roțile?

Răspuns:
  • Proprietarul/deținătorul legal poate solicita deblocarea roții oricând, 24h/24h, de luni până duminică. Deblocarea roții se realizează în termen de maxim 24 (douăzeci și patru) ore de la sesizarea efectuată de proprietarul/deținătorul legal al autovehiculului/vehiculului în cauză.

Ce obligații am, ca utilizator al unui loc de parcare?

Răspuns:
  • Utilizatorii parcajelor mai au și următoarele obligaţii: a) să ocupe locul de parcare indicat în contract; b) să achite anual taxele, impozitele, amenzile și alte obligații fiscale scadente aflate în evidențele fiscale ale D.G.I.T.L. Sector 5; c) să respecte semnalizarea rutieră verticală şi orizontală a parcajelor; d) să nu ridice niciun fel de construcţie ori să monteze dispozitive de blocare a accesului la locul de parcare utilizat, să nu transmită sau să cedeze unor terţe persoane locul de parcare, în afara prevederilor prezentei Metodologii, în caz contrar fiind răspunzător civil sau penal, iar contractul de utilizare a locului de parcare de reședință se va rezilia de drept; e) să păstreze curăţenia în parcaje, inclusiv deszăpezirea pe timp de iarnă; f) să nu execute lucrări de reparaţii sau întreţineri auto pe locul de parcare, inclusiv spălarea/curățarea acestora; g) să elibereze necondiţionat locul de parcare în situaţia efectuării unor lucrări edilitare care necesită ocuparea spaţiului de parcare sau dacă locului i s-a atribuit o altă destinaţie ori dacă a avut loc o reconfigurare a unui parcaj prin care s-a redus numărul de locuri de parcare sau în cazul în care instanța de judecată a obligat administratorul să pună în posesie un alt utilizator, în caz contrar, contractul de utilizare se va rezilia de drept; În cazul în care utilizatorul are obligația de a elibera necondiționat locul de parcare în situaţia efectuării unor lucrări edilitare care necesită ocuparea spaţiului de parcare, utilizatorul poate solicita, prin intermediul platformei online a Administratiei Dezvoltare Urbana Sector 5, restituirea părții din taxa de parcare aferentă timpului în care nu a putut utiliza locul de parcare. h) să transmită electronic, prin intermediul platformei on-line, în termen de 30 (treizeci) de zile lucrătoare, orice modificare survenită privind schimbarea numelui, schimbareadomiciliului/reşedinţei/sediului/punctului de lucru, schimbarea numărului de înmatriculare ori vânzarea apartamentului/clădirii/sediului social/punctului de lucru sau a autoturismului, motocicletei sau mopedului, în caz contrar, contractul de utilizare încetează de drept; i) renunţarea la locul de parcare se face în baza unei solicitări transmise electronic prin intermediul platformei on-line, la care se anexează copie C.I./B.I.; j) în cazul decesului utilizatorului, moștenitorul va proceda conform prevederilor Regulamentului; k) să afişeze cardul de parcare de reședință la loc vizibil, în colțul din dreapta jos al parbizului; l) să nu întreprindă nicio acţiune cu scopul de a obţine venituri de la alţi utilizatori ca urmare a folosirii locului de parcare alocat; m) să prezinte necondiţionat persoanelor împuternicite să efectueze controlul asupra parcajelor toate documentele referitoare la acestea; n) să suporte contravaloarea daunelor cauzate dotărilor şi instalaţiilor parcajului, ca urmare a unor manevre greşite sau a nerespectării semnalizării rutiere sau a normelor de utilizare a parcajului, inclusiv pentru blocatorul dat în custodie, dacă este cazul; o) să utilizeze locul de parcare doar pentru un autovehicul funcțional; p) să aibă inspecția tehnică periodică valabilă (ITP), asigurarea obligatorie de Răspundere Civilă Auto (RCA) valabilă și viza de reședință valabilă, dacă este cazul, pe întreaga perioadă de derulare a contractului de utilizare a locului de parcare de reședință ;

Pot sa-mi marchez singur locul de parcare?

Răspuns:
  • Pe domeniul public este interzisă amplasarea oricărui tip de indicatoare, marcaje sau înscrisuri care să indice sau să sugereze rezervarea locurilor de parcare, montarea de blocatoare în regie proprie, precum și trasarea sau retrasarea marcajelor orizontale în regie proprie. Este interzisă amplasarea în proximitatea parcărilor de reședință a oricărui tip de indicatoare, marcaje sau înscrisuri care să indice sau să sugereze rezervarea locului de parcare. Încălcarea prevederilor poate conduce la rezilierea unilaterală, de drept, a contractului de închiriere loc parcare de reședință de către Administrator, iar sistemul informatic va permite înregistrarea unei solicitări de atribuire a unui nou loc de parcare de reședință.

Care sunt faptele care constituie contravenții și care sunt sancțiunile aferente?

Răspuns:
  • a) Nerespectarea prevederilor art. 27-28, cu amendă de la 500 (cinci sute) la 1.000 (una mie) lei.

    b) Ocuparea abuzivă a domeniului public sau privat al Municipiului București de pe raza Sectorului 5, cu amendă de la 500 (cinci sute) la 1.000 (una mie) lei.

    (2) Cuantumul amenzilor poate fi actualizat anual, prin Hotărâre a Consiliului Local al Sectorului 5 al Municipiului București, în conformitate cu prevederile legale.

    (3) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 15 zile de la data la care i s-a comunicat procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției, jumătate din minimul amenzii.

    (4) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se face de către Direcția Generală de Poliție Locală Sector 5 sau de persoane anume împuternicite, prin Dispoziție, de către Primarul Sectorului 5.

    (5) Prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2 din 2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare, se aplică contravențiilor stabilite prin prezenta Metodologie.

Ce se întâmplă în situația în care pe spațiul destinat parcajului autovehiculelor au fot emise autorizări pentru începerea unor lucrări publice sau a avut loc o reconfigurare a parcajului?

Răspuns:
  • PÎn urma emiterii autorizației pentru începerea executării unor lucrări publice în zonă sau pentru realizarea unor lucrări edilitare sau în cazul în care unui loc de parcare i s-a atribuit o altă destinație ori a avut loc o reconfigurare a unei parcări de reședință prin care s-a redus numărul de locuri de parcare sau în cazul în care instanța de judecată a obligat Administratorul să pună în posesie un alt utilizator sau dacă există solicitări de atribuire a unui loc de parcare pentru persoane cu dizabilități și nu există locuri disponibile pe o rază de maxim 200 metri liniari față de domiciliul/reședința/sediul social/punctul de lucru al titularului de contract, în vederea realocării, contractul de închiriere loc parcare de reședință se va rezilia de drept, unilateral de către Administrator.

2022-2025© Parcari Sector 5 Bucuresti